AHMET YESEVİ
( Piri Türkistan )
( Kul Hace Ahmet )
( 1093 Sayram / 1166 – 1194 Yesi )
———————
Ahmet Yesevi , alim ve öğretmendir .
‘’ BİZİM MİLLİYETİMİZİ , ASIL ONDA BULACAKSINIZ . ’’ Yahya Kemal .
—-
Anadolu’ya gelen Horasan Erenlerinin / Anadolu kandillerinin tamamı Ahmet Yesevi ’nin etkisi altındadır .
Türk dünyamızı düşüncesi ve anlayışı ile ilmek ilmek , bir nakış gibi işlemiştir.
Türk töremizin , gelenek ve göreneklerimizin yapı taşlarındandır .
Sevgili Peygamberimizin ashabından / sahip çıkanlarından – arkadaş olanlardan biri olan ASLAN BABA , Türkistan’a yerleşmiş ve Ahmet Yesevi’nin yetişmesinde rol almıştır.
Daha sonra Horosan’a gitmiş ve Şeyh Yusuf Hemedan’iye bağlanmıştır .
‘’
On birimde Rahmet denizi dolup , taştı .
‘’ Allah ‘’ dedim , şeytan benden uzaklaştı .
Geçici heves / istek , sen ben fikri / düşüncesi durmayıp , göçtü .
On ikide bu sırları gördüm işte .
—
Otuz yedi yaşa girdim , uyanmadım .
İnsaf kılıp Allah’a ,doğru yola koyulmadım .
Seher vakti ağlayarak , inlemedim .
Tevbe ettim , Rab’bim kabul eyledi dostlar .
—
Sabah erken Pazartesi günü yere girdim .
Mustafa’ya matem / yas tutup girdim ben işte .
Altmış üçte , sünnet dedi işitip , bildim .
Mustafa’ya matem / yas tutup , girdim ben işte . ‘’
Diyerek yaşamını satırlara dökmüştür .
—-
İslam’ın öğretileri ile edebiyat ve şiir dünyamızın inşasında ilk tuğlayı koyanlardan olmuştur .
İnsanlara karşı alçak gönüllü olmayı emreden ayetlerin hükmünü kılavuz eden tasavvuf ehli / Allah’ın Birliğini akıl yolu ile arayanlar , alçakgönüllüğe ayrı bir önem vermişlerdir . Ahmet Yesevi en güzel örneklerdendir.
‘’
Ne hoş tatlı HU yağdı,
Seher vakti olanda .
—
Baldan tatlı Hu adı,
Seher vakti olanda .
—
Her gün yanar bu canım .
Kullukta yok dermanım .
Sen , bağışla günahım,
Seher vakti olanda .
—
Seher vakti kalkanlar ,
Canın feda kılanlar ,
Aşk oduna yanalar,
Seher vakti olanda .
—
İman mumunu yandırsan,
Ruh kuşunu uyandırsan ,
Allah’ına sığınsan ,
Seher vakti olanda .
————————–
Kaynak : TRT Avaz . 15.10.2015 de yayınlandı .
————————–
Hoca AHMET YESEVİ
Kazak bozkırlarının bu günkü ÇİMKENT şehrinin doğusunda ki Sayram kasabasında 1093 yılında dünyaya gözlerini açtı .
Babası köyde alim olarak bilinen Şeyh İbrahim , annesi Şeyh Musa’nın kızı Ayşe Hatun .
Önce annesini , 6-7 yaşlarında iken de babasını kaybetmiştir .
Kızkardeşi Gevher Şehnaz bakımını üstlenmiştir.
Yesevi’nin soyu , Oğlu İbrahim öldürüldüğü için kızının kolları ile devam etmiştir.
Aslan Bab / baba ‘ya bağlanıyor . ( Aslan babanın kimliğini yukarıda yazdım . )
Aslan baba , ilminin her zerresini Ahmet’e anlatmıştır .
( Bu konuda Hurma menkıbesi / olağanüstü anlatısı vardır . )
İlim uçsuz bucaksız , insanoğlu fani . Aslan Bab / baba’da bir yolcu idi . Yol bitmekteyken / bir derya son limana yaklaşırken , yanındaki gezgini bir başka ürün denizine , yeni yoldaşlıklar için yönlendirmiş ve Ahmet’i Horosan’a gönderdi .
Ve çağın alimlerinden Yusuf Hemedan’i , yeni bir ilim ve gönül kapısı olarak bu genç cevheri / özü –yeteneği korumasına almıştır .
27 sene geçmiş ve olgunlaşmıştı Ahmet Yesevi .
Eğitimini tamamlıyor , kendi yolunu çizmeye başlamak için Yesi’ye geliyor ve dergahını / öğreti ve ibadetlerin yapıldığı büyük yer / okul kuruyor .
Süluk ehli olmuş / manevi gelişme basamaklarını çıkmış , makamı yükselmiştir.
Geçimini tahta kaşık ve kepçe yaparak sağlardı.
—-
Aydınlatmasını kendi ifadesi ile ;
‘’ 34 yaşıma geldiğimde alim oldum , bilge oldum , Rab’bim ‘’ Hikmet söyle ‘’ dedi , söyler oldum . ‘’
—-
Şeyh Hemedan’i , yaşama veda ettiğinde dergahın sorumluluğunu üstlenmiştir .
‘’ Kul , Allah’a teslim olup , dosdoğru yol tutarsa , elbet Rahmeti sonsuz olan Allah’ın lutfu / onunla olur . ‘’
Türk töresini ve İslam’ın ilkelerini , ahlak ve helal lokma için çalışmak gerektiğini anlatır . Kendi öğretileri ile yetiştirdiği , ilim ve samimi duygularla dolu gönülleri Türkistan’dan Tuna’ya kadar büyük bir coğrafyaya gönderir.
Bu gönüller 3 gruptur .
1 – ALP + EREN ‘LER .
————————–
Bunlar hem öğretileri , kucaklaşmayı bir olmayı söylem ve davranışları ile gösterirler. Hem de ileri derecede savaşçı insanlardır .
2 – AHİ ‘ LER .
—————–
Bunlar ise öğretileri , kucaklaşmayı bir olmayı söylem ve davranışları ile gösterirler.
3 – BACIYAN’ LAR
———————–
Kadın öğreticilerdir .
—-
13. yüzyıl içinde Anadolu’da görülmeye başlayan Bektaşilik, Babailik, Haydarilik Yesevilik tarikatından çıkmış kollardır.
Yunus Emre‘nin gaybdan gönderilmiş mürşidi / doğru yolu göstereni sayılacak olan Hacı Bektaşi Veli ile aynı zamanda dini destan kahramanı olan Sarı Saltuk, sonra Anadolu Ahiliğinin piri – mürşidi sayılan Ahi Evren, Osman Bey‘in ermiş kayınbabası Şeyh Edebali, Orhan Gazi‘nin mürşidi Geyikli Baba ve daha niceleri Ahmed Yesevi’nin Anadolu’ya, manevi fetihler için yolladığı akıncıları, halifeleridir.
—-
Ahmet Yesevi’nin yolu Türk Töre ve Kültüründen , inançtan toplumsal yaşama Türklerin yaşamının çerçevesini belirlemektedir .
Ahmet Yesevinin din anlayışı şekilci / insanı şekle esir eden bir din alayışı değildir . Odağına insanı alan bir din anlayışıdır . Evrenseldir .
İnsanlığın bu günlerdeki birlikte yaşama sorunlarına ÇÖZÜM dür , bir IŞIK tır.
Hikmetlerinden ;
‘’ Kafir olanı / Allah’ın bir olduğunu inkar edeni bile incitme ! ‘’
İslam , kendisine inanmayana bile özgürlük tanımaktadır . İslam’a inanmayan insan bile İslam’ın içinde özgürce ve onurlu olarak yaşamını sürdürebilir
Sözü çok güzel anlatmaktadır .
—–
Türk dünyası için en önemli değeri , BİRLİK BAĞIDIR .
Tüm öğretisini DİVANI HİKMET / HİKMETLERİN TOPLAM‘ ına yazmıştır .
—————————-
( Hikmet :
Kur’an- daki çok önemli kavramlardandır. Geniş olarak anlamları şunlardır.
1 – SÖZDE ve İŞTE / HAREKETTE DOĞRUYU TUTTURMAK…..
akıl yürütme + sözcüklerle ifade + davranışlarda doğru ,uygunluk/
sağlamlık…….
2 – İLİM + BİLGİ + İŞLEM ve SAĞLAMLIK…….
İlim ve irade işbirliği ile faydalı hareket…..
beklenilenin sağlanması….
doğru bilgi ile doğru hareketin bütünüdür…..
3- İLİM ve FIKIH……..
Amaç ve maksadı kavramak…
derin bilgi ve faydalı iş anlamında….
4 – VARLIKLARIN ÖZÜNDEKİ MANAYI ANLAMAK…..
varlıkların ( insan dahil ) içyüzündeki gerçeği – özellikleri ( sebep sonuç ilişkilerini ) , etkileşim düzenini izlemek + tanımak ( düşünmek )
5 – SEBEP….
SEBEPLERDEN SONUÇLAR ve SONUÇLARI SEBEP YAPIP BAŞKA SONUÇLAR MEYDANA GETİRMEK… YENİ BULUŞLARDIR…..
6 – ANLAMAKTIR… BİLGELİKTİR…..
Bakıp görmek + tanımak + kavrayıp üzerinde düşünmek ve sonuç
çıkarmaktır…..
7 – İLİM VE ADALETİ İÇİNE ALAN BİR SIFATTIR…..
8 – BİLİNMEYEN NOKTA –SIRLARI İLE ALLAH KİTAPLARIFIR….
9 – YARATILIŞTAKİ İLAHİ AMAÇ….
10 – GÜZEL VE DOĞRU İŞLERE YÖNELMEKTİR…..
Kazanç ,yarar getiren işlemlere götüren bilgi —- bilgiye dayanarak
yapılan yararlı işlem….
Hikmet kavramını tüm manaları ile yazmaya özen gösterdim….
Ne kadar güzel anlamlar değil mi .
Şimdiye kadar bu anlamları bir yerlerde okudunuz mu !?
Bendeniz ne acı ki okuyamamıştım . ve hep düşünürdüm ;
” Hikmetinden sual edilmez ! ” ne demektir diye …. )
İdris Kulaçoğlu .
———————
‘’ Benim hikmetlerimin kaynağı FERMANI SUBHAN / Allah’ın buyruklarıdır .
Kişi nasip / payını almasa yolda kala. ‘’
‘’ Benim hikmetlerimin kaynağı ALLAH’IN SÖZLERİDİR / ALLAH’IN SÜNNETİDİR / yöntemidir .
Kişi nasip / payını almasa habistir / kötüdür . ‘’
—-
Ben , Kur’an-dan anladıklarımı size söylüyorum .
Ahmet Yesevi ,Arapça ve Farsça bilmesine rağmen Divanı Hikmetini , Arapça ve Farsça’nın ilim ve edebiyat dili olarak kullanımının yüksek olduğu o çağda Türkçe ve halk şiiri olarak yazmıştır .
‘’ Ayetlerin anlattığını bazı alimleri mutsuz etmesine rağmen Türkçe söyledim .
Anlaşılmak ve yaşamlarda uygulamak önemlidir . ‘’ diyor .
Ahlak temelli din anlayışı için en önemli kaynaktır .
Divanı Hikmet , Türk edebiyatının Kutadgu Bilig den sonra en önemli eseridir.
Türk tasavvuf edebiyatının ilk eseridir .
Hikmetleri / 4 lükler halindedir , dergahında melodi yapısında zikir / anma yapılır , belli bir makamla okunur .
Temelinde KUR’AN , merkezinde İNSAN olan Ahmet Yesevi öğretileri çok etkili olmuştur ve bu günlerde de hatta yarınlarda da geçerliliğini koruyacaktır .
Türk milletimizi her türlü baskı , kimliksizleştirme ve zulümlerden Ahmet Yesevi öğretileri ayakta tutmuştur .
Divanı Hikmet’in , tüm Türk dünyasında baskıları yapılmıştır . Sovyetlerin çöküşü sonrası tıpkı basımlar daha da yaygınlaşmıştır .
Yesevi’nin 4 eseri elimizdedir .
1 – Divan-ı Hikmet
2 – Fakr – name
3 – Risale der Adab-ı Tarikat
4. Risale der Makamat-ı Erba‘in
( Risale / küçük kitap .)
Kesin olarak bilinmemesine rağmen 1166 veya 1194 senesinde uçmağa vardığı söylenir.
Hikmet’ten ;
—————
‘’ İnsanın kalbine nur / aydınlık yerleşince azaları , iyilik yapar ve iyiliği konuşur.’’
‘’ Ey dostlar ! Cahillerle dostluk kurmaktan sakınınız . ‘’
‘’ Kızgın / öfkeli insan , başarılı olamaz . Kızmak başarıya engeldir .
Kindar ile dindar bir arada olmaz . İki zıt şey bir arada olamaz.
Siz toprak olacaksınız . Her türlü bitki , çiçek , meyve topraktan yetişiyor . Toprak , beni çiğnediler diye kızıyor mu ?
Kokan güller bu toprak üzerinde yetişiyor .
Siz hem merhametli / acıyan , hemde sabırlı olacaksınız . Sabır kaledir.‘’
‘’ Sevgi yok olmaz. Sizinle ahrete gelecek olan sevgidir , iyiliktir,güzelliktir . ‘’
‘’ İnsanların yıkımına sebep ;
Asıl işi unutup boş şeyler ile uğraşmaları , nefislerinin isteklerine uymaları ve harama dalıp , kuşku duyanlardan sakınmamalarıdır . ‘’
‘’ İlim , kaledir. Cehalet , bilinmezdir. İyi arkadaş , rızıktır / nimettir.
Kötü arkadaş , üzüntüdür. Akrabayı ziyaret etmek hasenedir / güzelliktir. ‘’
‘’ Bu dinin aslı imandır. Sonrası bilmektir. İnsanın ilmi olursa sınırını bilir , sınırı aşmazsa hem dünyada hem de ahrette rahat eder. ‘’
———
Sözün sonunu bir şiir ile bitirmek istedim.
Bakın ne güzel anlatılmış.
YESEVİ DERLER BİZE
Horasan’da açtı güller.
Yesevi ‘ler derler bize.
Hakk’ı söyler daim diller. ( sürekli )
Yesevi ‘ler derler bize.
—-
Kadın-erkek bir tutarız.
Haramdansa kan yutarız.
Yörük,Türkmen ve Tatar’ız.
Yesevi ‘ler derler bize.
—-
Dillerimiz Hikmet okur. ( Akla uygun bilgi )
Ellerimiz sevgi dokur.
Bize birdir altın-bakır.
Yesevi ‘ler derler bize.
—-
Daim doğruyu söyleriz. ( Sürekli – daima )
Sözümüzü Türkçe deriz.
Ayrılmayız Türklük’ten biz.
Yesevi ‘ler derler bize.
—-
Arslan Baba,Zengi Ata.
Hepsi nur içinde yata .
Meyletmeyiz maddiyata. ( Madde ile ilgili şeylere )
Yesevi ‘ler derler bize.
—-
Gizli olur ibadetler. ( Tanrı emirlerini yerine getirmelerimiz )
Açık olur melametler. ( Kınama , azarlama ve ayıplamalar )
Pir’den gelir kerametler. ( Kurucudan gelir doğaüstü nitelikler )
Yesevi ‘ler derler bize.
—-
Söyler sözü bu Avşari. ( Türkmen boyundan olan )
Bilmeyiz biz pis işleri.
Oktan Sultan dervişleri.
Yesevi ‘ler derler bize.
Aşık Avşari / Çağrı Doğan
———
Yesevi yolu , Türk toplumunu ve hatta dünya insanlığını bir araya getirmek için kullanılmalıdır .
Yesevi öğretileri bize ortak tarihimizi , törelerimizi , kültürümüzü , dinimizi ve devlet yapımızı gösterecektir.
Yapılması gereken okutmak ve öğretmektir .
Bizlere düşen IŞIĞIMIZIN ardından yürümektir .
Kaynak :
———–
Belgeseller deki araştırmacılardır
Türkiye Kültür bakanlığı
Biyografi.net
İdris Kulaçoğlu . 2.5.2019 23:30 çalışma odam .