URMU TEORİSİ
——————-
Prof.Dr.
Firudin / Feridun Ağasıoğlu
/ Celilov
Azerbaycan eski eğitim bakanı.
——————-
6 .5.1947 de Vеdibasarda doğdu. Orta okulu 1966 da Bakü’de okudu.
BDÜ / Bakü Devlet Üniversitesinin Filoloji / dil bilimi bölümünü bitirmiştir.
Türk Ocağı , Feridun beye ‘’ BİLGE ‘’ ünvanı vermiştir .
———————–
URMU TASARIMI
———————–
Özü ;
Türklerin bin yıllardır Anadolu’da yaşadıkları ve buradan göç ettikleridir.
Türklerin ortaya çıktığı yer doğu – güney Anadolu’dur .
Ben Avrupa’dan gelir dururum .
Gördüğüm kadarıyla ,30 yıl öncesi ile bu gün karşılaştırıldığında ;
Avrupa ile Türkiye – Azerbaycan arasında gelişim açısından fark var .
Avrupa aynı duruyor .
Türk yerleri her gün farklılaşıyor / gelişiyor.
—-
Arkelojik belgelerin gösterdiğine göre göçler Anadolu’dan Asya’ya olmuştur .
Turan’ın başlangıcı Türkiye – Azerbaycan’dır .
Sümer dilinde , Huri , Urartularda Türkçe sözler var.
Bunlar Asya’dan buraya gelmedi .
Etrüsk’ler , Troya’dan – Lidya’dan İtalya’ya göçmüşler .
—-
Bütün alimler kabul ediyorlar ki Latin alfabesinin kökü Etrüsk alfabesidir .
—-
Türk Etrüskler , İtalya’ya gittiler ve oralarda 1000 sene yaşadılar ve oradaki halklar arasında eridiler .
Mö . 670 lerde dağıldı güney anadoluda Türk Subar beyliği var .
Hakkaride Kuman beyliği var .
3000 YIL ÖNCE .
Bu Asur belgelerinde bulundu.
URMU teorisi , Urmu gölünden adını alıyor .
Urmu gölü çevresinde Türkler doğduğu için .
Burada çıkan bulgular tüm sorulara cevap veriyor .
Altay Teorisi cevap vermiyor .
Taş babalar ( son yıllarda Hakkari ‘de bulundu ) burada çok özeldirler.
Taş babaların bulunduğu yerlerin haritası çıkarılmış .
Azerbaycan’da , Mongolistan’da , Hakkari ‘de var .
Taş babalar başka milletlerde yok .
Tüm bunlar URMU TEORİSİnin doğruluğunu kanıtlıyor .
Arkeloji , antrolojik , mitolojik , etnografik belgeler bunu ispatlıyor .
Hititlerden önce halklar var . Burada ‘’ KUT ‘’ sözü var .
Anadolu’da yaşayan insanların kökleri aynı ırktan geliyor .
Osmanlı arşivlerinde tapu belgeleri var .
Şu köyde şu kadar Türkmen var . yazılı .
Yaşam tarzına göre Türkmen Kürtleri vardır . Konar – göçer topluluklar .
—-
Tölös : kadın
Balbalların üzerinde Tölös yazıyor / kadın balbalı deniyor.
—-
Türk sözü , güney doğu topraklarında 4 bin yıl önce TURUK Krallığında görülüyor.
Çivi yazıları olarak belgelenmiş .
( Görüntülü anlatımdan . İ.Kulaçoğlu )
———————-
URMU TASARIMI
———————-
Proto – Türk / Ön – Türk dilinin hankı / hangi çağda dağılıp batı ve doğu kollara ayrılması sorununun Türkolojide doğru yorumu yoktur.
Bunun sebebi ;
—
* Türk Dili tarihinin gramer / dilbilgisi ve tarihi dialektologiya / eytişim / akıl yürütme yoluyla araştırma ve doğrulara ulaşma yöntemi sahasında
ciddi araştırmanın olmamasıdır,
—
* Türk dili ailesinin ve Proto – Türk / Ön – Türk dilinin hankı mekanda / hangi yerde / nerede ve hankı çağda ortaya çıktığı , özellikle hankı çağda dağılması hakkında söylenen düşüncelerin arkeoloji belgelere dayanmamasıdır.
( Son yıllardaki kazı bulgu ve belgeleri ile kanıtlanmaktadır. İ.Kulaçoğlu )
—-
Bu nedenle Türklerin etnogenezi / Türk toplumunun ortaya çıkışı hakkında Türkoloji ilminde çok farklı düşünceler oluşmuştur.
Türkolojide derin kök salmış, lakin sübut olunmamış / kuşkuya yer vermeyecek şekilde ortaya konmamıştır.
( Ortaya konmaya çalışılıyor.İ.Kulaçoğlu )
—
Yanlış – kendi çıkarları için uydurulan “ Altay dil ailesi ” teorisi ise , Türk etnogenezi / Türk toplumunun ortaya çıkışı ilmini çıkmaza sokmuştur.
Bu yanlış teoriye karşı Türkolojide yeni “ URMU TASARIMI ‘’ nı gündeme getirmişiz.
—-
Ayrı ayrı diyaleklerin / lehçelerin birbirleri ile kavuşması ile ortaya çıkan büyük dil aileleri, yani protodiller / Ön – diller , m.ö. 4 bin yılında iklim değişmeleri sebebi ile başlanan göçlerle çeşitli kollara ayrılmış ve ayrı ayrı çağlarda bu kollardan yeni diyalekler / lehçeler , diller türemiştir.
—-
* Orta Avrupada ortaya çıkmış proto-hind-avrupa,
* Ural’da proto-fin-uqor,
* Kuzey Kafkazda proto-kafkas,
* Arabistan yarımadasında ortaya çıkmış proto-sami
* Başka dil ailelerinin geçtiği bu yol , Türk dil ailesi için de geçerlidir.
—-
Ön Asya’da ortaya çıkmış proto – Türk / Ön – Türk dili m.ö. 4 binyılın ortalarında batı ve doğu kollara ayrılmış, doğuya giden proto – Türk urugları / aile birlikleri Orta Asya’dan İtil yakalarına ve Altay’a kadar ayrı ayrı bölgelerde ikinci Atayurtlar oluşturmuşlardır.
—-
( Bilgi notu :
Urug : aileler birliğidir.
Boy : Urug’lar / aileler birliğidir.
Bod : boy, kabile / ortak değerlere sahip topluluk .
Bodun : boylar birliği
El : il, devlet, bağımsız topluluk, imparatorluk .
Oguş : Aile .
Ögüs : Devlet.
Bir topluluğun hukuki, siyasi ve sosyal / toplumsal durumunu anlamak için önce o topluluğun küçük bir nüvesi / çekirdeği durumunda olan aileye bakmak gerekir . ) İdris Kulaçoğlu .
—-
Türk toplumlarının tarihine kronolojik / zaman dizini ardıcıllıkla değil, diyakronik / herhangi bir dil olayı ve bir kelime içindeki ses değişmelerini tarihi gelişme koşulları içinde inceleme yöntemi dışında tarihin eş zamanlı – eşlemeli kesiğinde bakılmış, arkeoloji belgeleri göze almadan Ön Asya dışında nerede Türk varsa, orası ikinci değil, ilk Atayurt sayılmıştır:
—-
Doğu Asya (Menges);
Uzak Doğu, Mancurya, Khingan dağları (Ramstedt); Mancurya ile Mongolustanın güneyi (Parker);
Amur çayı dolayları (Yavuz);
Baykal gölünün doğusu (Tomaschek);
Baykalın güney-batısı (Koppers);
Baykaldan Gobu çölüne kadar (Gahz);
Altay dağları (Klaprothe, Hammer, Schott, Castren, Vamberi);
Altayın doğusu (Radlov, Ligeti);
Altay-Kırgız bozkırları (Menghin);
Kazakıstan (Eickstedt); Tanrı dağları (Tyan-Şan) – Asyanın kuzey-batı bölgeleri (Stızygowsky);
Tanrı dağları bölgesi (Almasy);
Tanrı dağının kuzey-batı yakaları ile Aral gölü arası (De Guignes, Togan);
Altay ve Ural dağları arası ile Aral gölü bölgesi (Nemeth);
Ural-Altay arası (Rasonyi);
İrtış-Ural arası (Zichy); Orta Asya (Poppe, Günaltay) gibi .
—-
Göründüğü gibi, Türklerin ilk Atayurdu Mancuryadan Ural dağlarına kadar çeşitli bölgelerde gösterilmiştir.
Halbuki bu problemin çözülmesi tarihi göçlerin çağını ve yönünü bellemeğe çok bağlıdır.
Ön Asya ve Güney Kafkasda m.ö. 4 binyılın ortalarında başlanan kuraklık sonucunda buradan kuzey ve doğu yönlere ilk büyük göçler olmuştur.
Orta Asyada yerleşen proto – Türk uruglarının / Ön – Türk aileler birliklerinin bir kısmı kuraklığın artması nedeni ile m.ö. 2 bin yıllarında daha ileri giderek Ural ve Kazakistan arası bozkırlarda yerleşmişler.
Türk boylarının toplum halde yerleştiği yeni bölgeler onların ikinci Atayurduna çevrilmiştir.
—-
Doğu Türk uruglarının bir kısmı Orta Asya ve Kazakistan üzerinden geçerek bugün Hakas, Altay, Tuva halklarının Atayurdu olan Altay bölgesine girmişler. Altay’da m.ö. 25. – 8. asırlar arası birbirinin ardıca ortaya çıkan Afanasyevo, Andronovo, Karasuk ve Tagar arkeoloji kültür’ lerinin batıdan gelmesi bellidir.
—-
Buraya gelenlerin içinde Türk uruglarının olması olasılığı vardır, lakin m.ö. 8. yüzyılda görünen Aldıbel kültürü ile m.ö. 5 -3. asırlara ait Saglı kültürünü taşıyanların Türklüğü kuşkusuzdur.
Arjan (m.ö. 8 – 7 ) ve Pazırık (m.ö. 5) kurganları bunun aydın göstergesidir.
—-
İki çay arasına ;
5 bin yılında gelen Sümerlerden sonra
3 – 1 binyıllar boyu dalgalarla buraya sami urugları (akkad, asur, aramey, arab) gelmişler.
2 binyılın başında kuzey batıdan Orta Anadoluya hind-avrupa-dilli Hettler,
8 – 7. yüzyıllarda Frig Vehaylar,
kuzeyden Güney-Doğu Anadoluya ise 2. binyılın başında Kafkas- dilli Hurriler ve aynı binyılın sonunda Urartular gelip yerleşmişler.
Karadenizin kuzeyinden kalkarak Orta Asya üzerinden Afganistanın kuzeyindeki Areya bölgesine gelen ari / Hindiran urugları orada m.ö. 2 binyılın sonlarında iki kola ayrılmış, biri Hindistana, diğeri de m.ö. 8. yüzyılda İra ‘ nın güneyinde adı Türkçe Bars / Fars olan bölgeye gelip yerleşmişler.
—-
Göründüğü gibi, Ön Asyada proto – Türk yurtları buraya gelen başka dilli toplumlarla dolmuş , Türk uruglarının / aile birliklerinin çoğu ise doğu bölgelere geçmişler.
Aynı durumu o çağlarda Ön Asyadan Hindistana göçen protoDravidler de yaşamışlar.
Böylece, Sakaların m.ö. 7. asrın başlarında Ön Asyaya dönüşüne kadar buranın etnik demografyası / toplumsal nüfusu önemli derecede değişmiştir.
—-
Doğuya giden Türklerin dil ve kültürü Orta Asya , Altay ve Türkistan bölgelerindeki geosiyasi / siyasi dağılımlar ve etnolingvistik / halkın dili bilimi alanda hegemon / baskın duruma çıkmıştır.
—-
Mongol / Bin Kol ve Tunguslarla içiçe yaşam ise ;
—-
‘’Türk-mongol-tungus dilbirliğini ” yaratmıştır.
—-
Böyle birlik genetik akrabalık değil, sonraki temas ile oluşmuştur , burada söz konusu “ DİL AİLESİ ” değil, “ DİL BİRLİĞİ ” olmalıdır.
—-
Türk dillerinde ‘’ ileri ‘’sözünün “ doğu ” anlamı doğuya giderken oluşmuştur.
Renk bildiren Türk sözleri ise ilk Atayurdun çevresinde denizlerin hangi tarafda bulunduğunu gösteriyor:
* Kara / kuzey
* Kızıl / güney
* Ak / batı
* Gök / doğu.
Türk Atayurdundan güneyde Herodot Fars körfezinin de ;
* Kızıl / Kırmızı adlandığını yazıyor.
Doğuda ise iki Gökgöl vardı ve Kaspinin bir adı da Gökdenizidi.
Göründüğü gibi, Ön Asya’nın denizleri de Türk Atayurdunun koordinatlarını / bir noktanın yerini bulmaya yarayan dikey ve yatay yerleri sergiliyor.
——————-
F.A.Celilov ’ un
yazdığı kitaplar
——————–
1. Azərbaycan dilindən çalışmalar (1977)
2. Azərbaycan dilinin səs quruluşu (1983)
3. Mürəkkəb cümlə sintaksisi (1983)
4. Azərbaycan dili morfonologiyasından oçеrklər (1985)
6. Azərbaycan dilinin morfonologiyası (1988)
7. Morfonolojik rеkonstrüksyon vе еtimoloji (Izmir, 1993)
8. Azər xalqı (2000, 2005)
9. Türk еlləri. Saqa-qamər boyları (2006)
10. Tanrı еlçisi Ibrahim (2007); (Türk dilində, 2009)
Ortaq müəlliflə yazdığı kitablar:
11. Oğuz qrupu türk dillərinin müqayisəli qrammatikası (1986)
12. Azərbaycan dili (1989)
13. Azərbaycan dilinin qramеri (Təbriz, 1992)
14. Bəs türkcəsi? (1992)
15. Türkcə-rusca-ingiliscə danışıq kitabçası (1993)
Nəşriyyata təqdim etdiyi kitablar.
16. Azərbaycanda Saqa dövləti. Dış Oğuz eli. (2007)
17. Xəzərlər. (2008)
18. Etrusk – Türk bağı (2009)
19. Sumer – Türk əlaqələri (2009)
Çapa hazır olan çoxcilidli «Doqquz Bitik» əsərini təşkil еdən 9 kitab:
20. 1. Bitik / kitap . Tarixi qaynaqlar (1995)
21. 2. Bitik. Tarixi coğrafiya (1997)
22. 3.Bitik. Azərbaycanda qu¬rulan qədim ¬dövlətlər (1997)
23. 4. Bitik. Tarixi еtnoqrafiya (1998)
24. 5. Bitik. Mifologiyada tarix (1999)
25. 6. Bitik. Folklorda tarix (1999)
26. 7. Bitik. Azər dilinin tarixi (1999)
27. 8. Bitik. Tarixi onomastika (2000)
28. 9. Bitik. Azər xalqının soykökü (2000)
( Bu 9 kitap , Ön – Türklerin tarihini anlatıyor. )
———–
Ek bilgi :
———–
Mö. 650 .
İtalya da ki
Bulgu
————
Anadolu, Azerbaycan ve Urmiye gölü / İran üçgeni içinde yer alan Kurganların / Türk mezarlarının mö. 5000’lere giden tarihine karşılık hala ;
—-
“Siz Türkler Anadolu’ya 1071’de geldiniz…”
—-
sakızını çiğnemek ne kadar büyük bir emperyalist / sömürücülük kuşatması altında olup , mankurtlaştığımızı / toplumumuza yabancılaştığımızı gösteriyor.
—-
Prof.Dr.Ferudun Ağasıoğlu’nun dünya’ya kabul ettirdiği “URMU TEORİSİNİ” artık her Türk ezbere bilmeli.
Görsel:
Vatikan Müzesi ve görülen yazılar mö. 650 yıllarında Roma ve kuzeyindeki Etrüsk uygarlığına ait.
Göktürk alfabesi, bize yazdırılan batı kaynaklı yalan tarihten 2 bin yıl öncesi bırakın Anadolu’yu , İtalya’da uygarlık kurmuşuz.
———
Urmu teorisi , Avrupa’nın ileri sürdüğü ‘’ Türkler Anadolu’ya ms.1071 de gelmişlerdir ve göçebe bir halktır ‘’ anlatısının yanlışlığını ortaya koyduğu için çok önemlidir .
Günümüzde de devam eden arkeolojik çalışmaların Ön- Türklerin mö 30 binlere dayanan bir tarihe sahip olduğu ispatlanmıştır.
Burada ” Türk dünyası araştırma vakfı ” kurucusu ve yaşamını ” Türk Birliğinin oluşturulması ” için geçirmiş Prof.Dr. Turhan Yazgan Beyi ( 1938 / 22.11.2012 ) Rahmetle anıyorum . Yaşamını ve çalışmalarını ” Türk değerlerimizi tanıyalım ” başlığı altında paylaşacağım .
( İdris Kulaçoğlu )
———
Kaynak
———
Kanal 24 .anadolu analizi görüntülü tv programı 2011.
( Azeri prof’ü Firudin / Feridun Ağasıoğlu / Celilov )
Turkbilimi.com
Agasioglu.com
—
Konuyu görüntülü anlatım olarak dinlemek isteyen arkadaşlarım aşağıda ki linkleri / iletişim sağlayan dizgeleri kullanabilirler.
1 DAHA DÜŞÜNELİM – ÇİĞDEM AKDEMİR – PROF. DR. FİRUDİN CELİLOV – 04:12.2016 ( 1 saat 40 dakika )
—
‘’ Ön –Türk tarihimize yeni bir bakış ‘’ konuşması. ( 1saat 40 dakika )
——–
İdris Kulaçoğlu 5.4.2019 çalışma odam . 22:50