Kevser suresindeki genel anlam
ve ‘’ NAHR ‘’ KAVRAMI ……
——————————————-
İslam dininde ilk söz de , son söz de Yüce Allah’a aittir .
Bunun açık anlamı şudur ;
Tek kaynak KUR’AN-dır ….
—-
Ve Yüce Allah Kitab-ı Kur’an-da , insan için gerekecek her türlü örneği ,
benzetmeyi , kuralları ve anlatımı EKSİKSİZ bizlere sunmuştur .
Buna inanmamak , EKSİKLİK var ve bunu peygamber tamamlamıştır düşüncesi ,
kesin bir ifade ile Yaratana ortak koşmaktır ( ŞİRK ) dir ….
—-
Bu girişten sonra geliş sıra no 15 / resmi sıra no 108 Kevser
( Bitmeyen – tükenmeyen her türlü nimetler ) suresinde geçen
‘’ NAHR – NAHRET ‘’ kavramının anlamını paylaşalım .
—-
Sure , 3 ayetten meydana gelmiştir .
Ayet 1 : Biz , sana kevseri verdik .
Ayet 2 : Onun için Rab’bine salat ve nahr et .
Ayet 3 : Kuşkun olmasın ki ebter olan , seni kötüleyenin ta kendisidir .
—-
İşte sure budur .
Buradaki anlatımdan Kurban kesmek yorumu çıkartılmıştır .
Arapça da ‘’ KURBAN ‘’ sözcüğü hayvan kesmek / kan akıtmak değil ‘’
YAKINLAŞMAK ‘’ anlamındadır .
( Diyanetin Medine onaylı çevirisinden )
Anadolu insanının ‘’ çok sevdiği ve kendisine yakın gördüğü için kullandığı ‘’
Kurban olayım ‘’ deyiminde olduğu gibi …..
Surede geçen ‘’ NAHR ‘’ sözcüğünün anlamıda ;
Nahr ; Boğaz çukuru
Sözcüğün Salat / namaz ile birlikte kullanımı Tekbir al anlamını
kuvvetlendirmektedir .
( ki söylenenlere göre Halife olan ALİ ‘nin yorumu bu yöndedir .)
Kurban ise : yakınlaşmak tır .
( ki Kur’an-ın ‘’ İNFAK ‘’ PAYLAŞMAK – DAĞITMAK emrine uygundur .)
—-
İlk ayette anlatılan KEVSER ‘ in ‘’ insana verilen her türlü nimetin ‘’ Allah’a ve
kullarına yakınlaşmak için kullanılması . ( iyiliğin , güzelliklerin , bilginin ,
dostluğun , komşuluğun , kazancın , malın , gıdanın, sahip olunanın gibi. )
—-
Hayavanları boğazla .
( ayette bu anlam kesin değildir .Bundan dolayıdır ki Hac’da
kurban kesmek VACİP kabul edilmiştir . Bayramlarda kurban kesmek işlemi ise
İbrahim peygamberin usulüdür – uygulamasıdır denilmektedir .
İslam düşünürlerince de FARZ değil VACİP / yapılmadığında günah
olmayan ve yapılması güzellik olarak kabul edilendir . )
EBTER ise : soyu kesik , sonu olmayan demektir …..
Kevser sözcüğünü hemen hemen tüm çevirmenler ;
‘’ cennetteki bir havuzun adı ‘’ olarak anlamlandırmışlardır ….
Böyle bir havuzun varlığı Kur’an-da yoktur ….
İnanan insanın , BİLGİ ve KAVRAYIŞTA derinleşerek nitelik kazanması
istenmektedir ….
—-
Ayet 1 – Biz sana bitmeyen – tükenmeyen nimetleri verdik.
Ayet 2 – Onun için Rab’bini yücelt ve yakınlaş.
Ayet 3 – Kuşkun olmasın ki soyu kesik olan – sonu olmayan , seni kötüleyenin
ta kendisidir .
—-
Surede ki anlam budur .
Sevgimle kalasınız.
İdris Kulaçoğlu …2005 lerden