SOHBETE VAR MISIN ÇOCUK 1
Konumuz ..
M.Kemal’i doğru anlamak için
Cumhuriyet ‘in kurulduğu zamanı bilmek .
—-
Bana göre bu günkü ve ileri yıllarda ki genç insanlarımızın Cumhuriyet öncesini ve
ilk yıllarını anlama ve kavrama olanakları ASLA YOK !!
—-
Çünkü bu günün sahip olunan değerleri ve teknolojisi ,o günlerdekinden inanılmaz
derecede çok ama çok gelişmiştir .
Ayrıca toplumsal ilkeler , kullanılan eşyalar ve araçlar , insan hak ve özgürlükleri ,
basılı kitap sayısı ve çeşitleri ve okuma – yazma oranı gibi …..
Bu gün bizler için çok doğal olan ;
1 – Egemenlik kayıtsız ve şartsız miletindir .
2- Kadın – erkek eşittir . eşit haklara sahiptir .
3- Seçme ve seçilme hakkı .
gibi pek çok konuda ki anlatıların , o günlerde ki siyasi ve toplumsal yapıyı doğru
olarak bilmeden / özümlemeden , çözümleme ve doğru saptamalar yapma olanağı
yoktur !
—-
Örneğin ;
* ‘’ Kendi yazgısını , kendisinin belirlemesi ‘’ o günkü insanlarımıza ne anlama
geliyordu ?
* Son 3 yy dır düşünmemeye – sorgulamamaya alıştırılmış insanlarımız ;
KUL ‘ dan — BİREY’ e / vatandaşa
Ümmet ‘ ten — ULUS’a kolayca dönüşebilirler miy di !?
* Bu günlerde yaşanan sancıların altında yatan gerçek bu mu !?
* Çağdaşlığın nimetlerinden en ileri boyutta yararlanıp , hala tarikat – cemaat
kapılarında KUL OLMANIN açıklaması nasıl yapılacak !?
* 90 yıl geçmiş olmasına rağmen , LAİK DÜŞÜNCEYİ hazmedemeyişimizi !?
* Yönetimi / devleti elde etmek için hala dini , başörtüsünü , imamları kullanmayı
nasıl açıklamalıyız !?
Kısacası din sömürüsü ile yönetici olma uğraşı 30 000 ( otuz bin ) yıllık kültürü olan
bir topluma yakışıyor mu !?
* En acısı ;
100 bine yakın camisi , bu camilerde en az 200 bine yakın din görevlisi olan , ayrıca
kayıtlı / kayıtsız binlerce Kur’an kursları ve imam hatip meslek okullarına rağmen
İslam’ın toplum tarafından doğru olarak bilinmemesi ….
———————
‘’ Ben , apaçığım / Bende kuşku – çelişme ve tutarsızlık yok / Eksiğim yok / her
türlü örneği ben verdim ‘’
—
‘’ Allah’ın ipine tutunulacak / fırkalara – guruplara bölünmeyin – bölünenler gibi
olmayın !! ‘’
—
‘’ Allah ile aldatılmayın / okuyun – düşünün – sorgulayın ….’’
——————–
Diyen Kur’an-ın , gelenekler – boş ve yalan uydurmalar ile boğulmuş olması .
Onlarca Türkçe çevirisi varken , çoğunluğun 1 kerre bile okumaması ama
DİNDARIM demesi nasıl açıklanabilir !?
* Yıl 2012 … Arap baharı ismi altında İslam ülkeleri olan Libya , Mısır , Irak ,
Tunus , Suriye ‘de halk meydanlarda BİREY OLABİLME savaşını , ölümler yaşanarak
vermekte !
* Nasıl oluyorda 1400 yıldır İslam’ın istediği KALİTELİ / NİTELİKLİ İNSAN
oluşturulamamış !?
——————
Kusur Allah’ın Kitab-ında değil mutlaka !?
——————
Dini , kendi çıkarlarına dünya gücü görenler haşa Yaratan’dan daha mı güçlüler !?
Nasıl başarıyorlar anlaşılası değil !!
——————
Dönelim 1920 lere ;
——————
İdari yapıda , eğitimi –öğrenimi , görgüsü ve deneyimi olmayan ama yaşadıkları
yerlerde saygı gören sıradan insanlarımız önce delege , sonra millet vekili ve
hükümet oldular !
Bunlardan birisi de benim ailemden Kulaçzade Ahmet efendi dir !
( Sürmene / Trabzon delegesi )
Tam burada şu tarihi gerçekliği paylaşmalıyım .
Aklen ve kalben bana inan ki ;
Bu günlerin milletvekillerinden daha özgür ve özgüvenliydiler !
Nutuk ‘u / Söylev’i okuduğunda ;
Kurucu mecliste herkes düşüncesini açık açık konuşuyor , tartışıyor hatta
M.Kemal’e bile karşı çıkabiliyorlardı !
—
Ben 1951 doğumluyum .
O zamanları doğru anlayabilmen için gözlemimi seninle paylaşmalıyım .
Yıl 1960 lar .
Tüm iş kollarında çalışan çoğunluk Rum , Ermeni ve Yahudi vatandaşlarımız dı !?
Büyük babam Nazım gibi iş sahası açabilenler çok azınlıktaydı .
Terzilerimiz Agop ve Moiz amcalardı !?
Aile dişçimiz Peştemalcıyan bey di !?
Tıp , mühendis , gözlük , tekstil , resim , güzel sanatlar ve tiyatro gibi sanatın her
dalında çalışanlar azınlık vatandaşlarımızdandı !?
Şimdi birde 1900 leri düşünmeliyiz !?
Geleneksel Türk Orta oyununda bile Türk kadını yok tu !?
Zenneler / kadın giysisi giyen erkek oyuncular vardı !?
——————-
Daha acı olan ise ;Osmanlı aydını denilenler ; halktan kopuk ve bu günün aydınları
gibi ÖZENTİLİ BATI HAYRANI idiler !
Ana dili olan Türkçe yerine , Arapça , Farsça ve Fransızca konuşuyorlar ve
yazıyorlardı !?
* Cumhuriyet ‘e kadar Türk dili ve Türk tarihi bilinci oluşturulmamıştı !?
* Kur’an-ın Türkçe çevirisini yapmayı düşünmemişler bile !?
* Eğitimde olan çok az sayıda gençlerimiz Çanakkale ve İstiklal / bağımsızlık
savaşımızda şehit olmuşlar !
* Biraz incelendiğinde Cumhuriyet’in tüm kanunları İsviçre’den , İtalya ‘dan ,
Fransa’dan aynen alınmış olduğunu göreceksiniz !?
Bütün bu olumsuz şartlara rağmen ÇAĞDAŞIM diye bas bas bağıran batı
dünyasında bu gün bile var olan IRKÇILIĞI , o günlerde şu tanımlama ile
bitirmişler ;
————–
TÜRKİYE CUMHURİYET’İ Nİ KURAN TÜRKİYE HALKINA TÜRK MİLLETİ DENİR !
————–
Ahmet Yesevi öğretilerinin 11 yy dan SEVGİ – HOŞGÖRÜ- ADALET düşünce
yapısının ( Alperenler – ahiler , bacıyanlar , dervişler , babalar , gaziler ) ile Anadolu
‘ya yerleşmesinin önemi burada ortaya çıkar !!
—-
* Cumhuriyet ile Milli / ulusal eğitim ve öğretim de BİRLİK sağlanmış ( Tevhidi
tedrisat ) .
* Halk odaları – halk evleri , köy enstitüleri , toprak reformu , Türkçe sözlük
çalışmaları ( derleme ve tarama sözlükleri ), yollar yapılmış .
* Tarım ve sanayide makineleşmeye geçilmiş , bankalar kurulmuş , tekstil ve tarım
fabrikaları açılmış , toprak altı zenginliklerimiz değerlendirilmiş , yerli üretim
desteklenmiş ve Osmanlının dış borçları ödenmiştir !!
* 1950 lerde çeşitli hastalıklardan ( verem , tifo , dizanteri , sıtma ) dan genç
yaşlarda ölümler yaşanmaktadır .
* Amerika yardımı olarak okullarımızda süt dağıtılmış .Tarım ve hayvancılık
yapmamıza karşın !?
Lütfen 1900 leri biraz düşünelim ….
O yıllardaki yokluğu daha iyi anlamak için ordumuzun ihtiyaçları için Kurucu
meclisin çıkarttığı şu kanunu bilmeliyiz .
—————
‘’ HER EV , 1 FANİLA / 1 DON , 1 ÇORAP varsa 1 ÇARIK VERECEKTİR !? ‘’
—————
Ordumuzun günlük yemek listesini de bilmek gerekiyor ;
—————
‘’ VAR SA ÜZÜM HOŞAFI VE VAR SA YARIM VEYA TAM EKMEK ‘’
—————
Mecliste oturulacak sandalye yok !
Milletin vekillerinin kalacakları yer yok !
—-
Ne dersin ÇOCUK !
—-
Bunları ve daha nicelerini bilmeden , yoklukları yaşayarak hissetmeden
Cumhuriyet’imizin ilk yıllarını anlayabilir miyiz !?
—
Yazarken , göz yaşlarıma engel olamıyorum .. Bütün vücudum tir tir titriyor !
Hele bu sabah yumurtalı ekmeklerimi hazırlarken ATALARIMIZI düşündüm !
Kendim ve milletim adına onlara TEŞEKKÜR ETTİM . IŞIKLAR İÇİNDELER biliyorum
…. Ve son söz olarak ;
Bu günü yaşayan her insanımız , ATALARIMIZA SAYGI DUYMALILAR VE TEŞEKKÜR
ETMELİLER !
İdris Kulaçoğlu …. 14.4. 2012 çalışma odam .
———————————————
SOHBETE VARMISIN ÇOCUK 2
Konumuz ;
M.KEMAL öncesi ve zamanını doğru değerlendirmek ….
—-
1789 FRANSIZ ihtilali / halk ayaklanması ve yönetimi ele geçirme hareketi tüm
Avrupa devletlerini olduğu gibi OSMANLI devletini de etkilemiştir .
—-
OSMANLI ; çok sayıda toplumu kontrolü altında tutması zorluğunu en ileri boyutta
yaşayacaktır / yaşamıştır !
—-
OSMANLI ; Avrupa’da oluşan hürriyet – özgürlük – her türlü eşitlik
( toplumsal ,siyasi , dini ) düşüncelere hazırlıklı değildir !?
—-
Buna birde 1700 ler de başlayan çöküşü ve savaş yenilgilerini ekleyince içinden
çıkılmaz konumlara düşmüştür !!
—-
Kanuni sonrası yönetimi elinde bulunduran padişahların ve yardımcılarının iyi
yetişmemiş ve yetersiz oluşları , sorunları önceden sezinleyememeleri , toplumsal
kuralları zamanın konumuna göre düzenleyememeleri , halktan kopuk yaşamları,
keyfi idareleri sorunları meydana getirmiştir.
—-
İŞTE Osmanlı , içinde bunlar yaşanırken yabancı devletlerin baskı ve zorlamaları
sonucunda devlet yönetimini ve toplumsal kuralları iyileştirme , düzenleme ,
yenileştirme adı altında Avrupa devletlerinin istediği şekilde kararları almak
zorunda kalmıştır !?
—-
Bunlar TANZİMAT ve ISLAHAT fermanlarıdır !!
—-
Osmanlı yönetiminin siyasi ve toplumsal yapıda ne kadar geri kaldığını doğru
anlayıp , bilmek ve değerlendirmek için bu 2 fermanı çok iyi irdelemeliyiz !!
—————————
TANZİMAT FERMANI
( BİLDİRİSİ )
( 3.Kasım .1839 )
—————————
Padişah Abdülmecid döneminde hariciye nazırı / dışişleri bakanı Mustafa Reşid
Paşa tarafından Gülhane parkında okunduğu için GÜLHANE HATTI HUMAYUNU /
padişah yazısı diye de bilinen bu ferman ,devletin kendisini yenilemesi –
düzenlemesidir .
SEBEPLERİ ;
————–
* Avrupa devletlerinin Osmanlşı’nın içişlerine karışmasını önlemek .
* Fransız halk ihtilalinin milliyetçilik etkisini azaltmak.
* İslam’ı kabul etmemiş olanları devlete bağlamak .
* Mısır valisi Mehmet Ali Paşa’ nın Osmanlıya karşı duruşu için Avrupa’nın
desteğini almak .
—————–
BİLDİRİDE Kİ
KONULAR ;
—————–
* Tüm vatandaşların can , mal ve namus güvenliğinin sağlanacak .
* Yargılamada açıklık ( hiç kimse yargılanmadan idam edilmeyecek .)
* Vergilerde adalet .
*Erkeklere 4 yıl zorunlu askerlik .
* Rüşvetin kaldırılması .
* Herkesin mal ve mülküne sahip çıkması. ( miras hakkı ve özel mülkiyet )
————–
Bu dönem 3.11.1839 dan – 22.11.1876 ya 1 inci Meşrutiyetin( padişah ve onun
başkanlığında parlamento ) ilanına kadar sürmüştür .
Verilen sözler tam olarak tutulmamıştır ve 18.2.1856 da Islahat fermanı / daha iyi
konuma getirmek için iyileştirme fermanı çıkartılmak zorunda kalınmıştır.
Verilen bütün haklara rağmen sorunlar çözümlenememiştir .
Uygarlaşma ve cumhuriyet için birer adım olmuştur !
————————
ISLAHAT FERMANI
BİLDİRİSİ
( 18.Şubat . 1856
————————
Osmanlı devlet Kırım savaşı sonrasında yapılan Paris anlaşmasının şartlarını kendi
çıkarlarına – yararlarına uygun konuma çevirmek için bu fermanı yayınlamıştır !!
———————————————
Fermandaki konular şunlardır ;
——————————————–
• Din ve mezhep hürriyeti sağlanarak azınlıklara okul , kilise , havra , hastane açma
hakkı verilecektir .
• Azınlık ve yabancılara küçük düşürücü sözler söylenmeyecektir .
• Azınlıklarda bütün devlet memuriyetlerine girebileceklerdir .
• Askerlik düzenlenecek . Azınlıklardan askerlik için bedel – para kabul edilecektir .
• Vergi sistemi yeniden düzenlenecek .İltizam / kayırma – kollama – kesenek sistemi – usulü kaldırılacaktır.
• Mahkemelerde herkes inancına göre yemin edecek ve karma mahkemeler kurulacaktır .
—-
BU FERMAN ;
İslam , Hıristiyan ve Yahudiler arasında EŞİTLİK sağlamayı amaçlamaktadır .
—-
Şimdi , başımızı ellerimizin arasına alıp çokça düşünmeliyiz !
——
EVET . Osmanlı , bu günkü bizlerin Atalarımızdır !
Tüm doğru ve yanlışlıkları ile bizimdir !
Ama gerçekler ile yüzleşmemiz ve yanlışlarımızı düzeltmemiz gerekmektedir !
Abdülmecid , Abdülhamit , Abdülaziz , Vahdettin Osmanlı padişahlarıdır
ama asla bir OSMAN GAZİ , FATİH , KANUNİ değiller !
Akşemsettin yok , Edebali yok …
—-
Yukarıda madde madde yazdığım konuları tekrar okuyalım …
Devletimizin , insanlarımızın düştüğü durumu görünce yüreğimiz acı mıyor mu !?
İŞTE böylesi bir zaman ve şartlara doğmuştur M.KEMAL !
—-
* Ve tarihi çok iyi bildiğini söylüyor.
* Cumhuriyet , Laiklik ve demokrasi .
* Tam bağımsızlık ( karşılıklı ilişkiler ) ve özgürlük benim karakterimdir .
* Çalışmak ve üretmek .
* Yurt da barış – Dünya da barış .
* Sömürü ve zulme karşı dik duruş .
* Irk , dil , din ayırımı yapmadan VATAN MİLLİYETÇİLİĞİ .
* Ne mutlu Türk’üm diyene . ( Ne mutlu Türk olana … DEĞİL )
—————–
‘’ Beni görmek , mutlaka yüzümü görmek demek değildir . Düşüncelerimi anlıyor
ve hissediyorsanız bu yeterlidir ! ‘’
—————–
Sözlerinin gerçek anlamlarını daha iyi anlıyoruz değil mi !
—–
TÜRK İNSANININ ASLİ GÖREVİ ;
M.KEMAL’İ DOĞRU ANLAMAK VE BİLMEK !
ARAŞTIRMAK – SORGULAMAK !!
M.KEMAL’ İN DÜŞÜNCELERİNİ ,İLKELERİNİ ,SÖZ VE DAVRANIŞLARINI , M.KEMAL’DEN KAVRAMAK !
NE DEMİŞ , NEDEN DEMİŞ !
NE YAPMIŞ , NELERİ YAPMAMIŞ !
ÇOCUKLARIMIZA DOĞRU VE ABARTISIZ YORUM KATMADAN ANLATMAKTIR !
Sevgimle kalasınız !!
İdris Kulaçoğlu … 11.12.2013 Çarşamba 17 : 30 çalışma odam Bakırköy ….